Notes d’un sofrit usuari del tren

Fa uns parell de mesos que he de baixar a palma per assistir a una sèrie de cursos.

A la meva època d’estodiant de secundaria, no recordo que anassin tan malament els trens. A vegades arribaven tard, val no passa res, però el temps que duc amb els cursos, 3 – 4 mesos enrrera, arriben tard o no passa el revisor. Si no passa el revisor, es crea un embós a la sortida de de l’estació, perque tothom ha de comprar el tiquet per sortir. I si no et passa que no pots sortir tenguent el tiquet acabat de comprar!

Tot això, a mi “no m’afecte”, entre cometes perque sí m’afecte el moment que utilitzo el servei, però no soc usuari habitual. Però trob que s’hauria de millorar el servei. Aprofito un fulletó  de l’Associació d’usuaris del tren (que publico amb el consentiment de l’associació) me donaren fa un temps, amb una sèrie de punts que s’han de millorar:

  1. Una targeta intermodal, útil per a tot el transport públic de Mallorca.
  2. Una targeta intermodal, bona d’entendre, senzilla, eficient i pràctica.
  3. Una targeta intermodal, fàcil d’adquirir i que no caduqui el saldo
  4. Una targeta intermodal, apta per a que pensionistes, joves i famílies nombroses puguin carregar-la.
  5. Una targeta intermodal, que pugui carregar-se a totel les estacions del tren.
  6. Una targeta intermodal, que permeti realitzar i combinar diferents itineraris.
  7. Revisors suficients en els trens o màquines validadores cada vagó com en els autobusos de la EMT.
  8. No patir les conseqüències del mal funcionament de les noves targetes i de les màquines validadores.
  9. No patir retencions per sortir de l’estació de Palma en hora punta i molt meny quan els trens arriben tard.
  10. Deixar de ser considerats potencials defraudadors del Servei Públic.
  11. No perdre tant de temps a les taquilles per a poder formular una queixa o reclamació sobre el servei.
  12. Tarifes de bitllet senzill per a trajectes curts molt mes econòmiques.
  13. Que viatjar amb el tren, sigui sempre més barat que viatjar amb cotxe particular.
  14. Que el consorci de transport de Mallorca (C.T.M) assumeixi la seva condició de servei públic i actui amb responsabilitat i transparència.
  15. Que el C.T.M no acordi les tarifes del transport públic amb criteris mercantils, si no amb criteris ecològics i socials.
  16. Que el C.T.M escolti i permeti participar als usuaris en la elaboració de les tarifes i no sols a les empreses concessionaries i proveïdors de serveis.
  17. Que el C.T.M modifiqui el sistema de corones i elimini les situacions il·lògiques, no pot ser que un trajecte curt de una sola parada resulti més car que un trajecte més llarg amb set parades.
  18. Que l’estació de Palma sigui un veritable espai sense fums i que les actuals màquines de tren que van amb gas-oil, siguin substituides per trens elèctrics.
  19. Que en hores punta hi hagi més puntualitat de trens i més freqüencies.
  20. Que els deures i obligacions dels gestors de SFM, es publiquin de la mateixa manera que s’han publicat els deures i obligacions dels usuaris.
  21. Protocol d’actuació del personal de SFM clar, davant els conflictes i les incidències que generen, el nou sistema de tarifes i les Targetes Intermodals.
  22. Gratuïtat del tren per a menors amb targeta, igual que en els autobusos de la EMT de Palma.
  23. Manteniment i netetja adequada dels vagons del tren.
  24. Serveis bàsics a totes les estacions – sales d’espera, informació, il·luminació.
  25. Tornar a implantar els abonaments T-10 i més-tren.

Només aconseguirem un servei adecuat si ho demanam. Ja ho diuen “qui no plora no mama